Pages

Listen To Quran

Listen to Quran

Saturday, September 11, 2010

Hari Raya Aidilfitri

Hari Raya Aidilfitri adalah saat berbahagia dan bersuka cita. Kebahagiaan dan kegembiraan kaum mukminin di dunia adalah karena Tuhannya, iaitu apabila mereka berhasil menyempurnakan ibadahnya dan memperoleh pahala amalnya dengan kepercayaan terhadap janji-Nya kepada mereka untuk mendapatkan anugerah dan ampunan-Nya.



Allah Ta 'ala berfirman :

Katakanlah: "Dengan karunia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Karunia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.
(Yunus: 58).

Kaum mukminin mempunyai TIGA hari Raya : hari Raya yang selalu datang setiap minggu dan dua hari Raya yang masing-masing datang sekali dalam setiap tahun.

Adapun hari Raya yang selalu datang tiap minggu adalah hari Jum'at, ia merupakan hari Raya mingguan, sebagai pelengkap (penyempurna) bagi solat wajib lima waktu yang merupakan rukun utama agama islam setelah dua kalimat syahadat.

Sedangkan dua hari Raya yang di sambut setahun sekali adalah:

1. AidilFitri setelah berpuasa sebulan Ramadhan. Ia adalah sebagai pelengkap puasa Ramadhan yang merupakan rukun dan asas Islam keempat. Apabila kaum muslimin menyempurnakan puasa wajibnya, maka mereka berhak mendapatkan pengampunan dari Allah dan terbebas dari api Neraka, sebab puasa Ramadhan mendatangkan pengampunan atas dosa yang lain dan pada akhirnya terbebas dari Neraka.


Sebahagian manusia dibebaskan dari Neraka padahal dengan berbagai dosanya ia semestinya masuk Neraka, maka Allah mensyari'atkan bagi mereka hari Raya setelah menyempurnakan puasanya, untuk bersyukur kepada Allah, berdzikir dan bertakbir atas petunjuk dan syari'at-Nya berupa solat dan sedekah pada hari Raya tersebut.

Hari Raya ini merupakan hari pembagian hadiah, orang-orang yang berpuasa diberi ganjaran puasanya, dan setelah hari Raya tersebut mereka mendapatkan pengampunan.

2. Aidil Adha (Hari Raya Kurban). Hari ini lebih agung dan utama daripada Aidil Fitri. Hari Raya ini adalah sebagai penyempurna ibadah haji yang merupakan rukun Islam kelima, bila kaum muslimin menyempurnakan ibadah hajinya, nescaya diampuni dosanya.

Insyallah..

No comments:

Post a Comment